onsdag den 22. juni 2011

Grønne fingre..... lange grønne fingre

En enkelt frøkapsel - der "hang fast i mi' sok" efter et besøg i Fredensborg Slotshave - har resulteret i gule valmuer på de mest uharmoniske (og nogen gange harmoniske) steder i min have - den islandske valmuer i gult og orange som jeg flere gange har købt i dyre domme, overlevede kun en sæsson!!! Hvorfor mon?

Min mor og mine mostre havde grønne fingre - virkelig grønne fingre - lange grønne fingre. Min mor kunne få alting til at gro og blomstre. Men damerne havde en uartig vane, de hapsede frø og endda nogen gange små "skud" som de egentlig ikke havde ejendomsret til.

Jeg gør det meget sjældent, kun måske som sagt, hvis en enkelt frøkapsel hænger fast i min sok - også fordi resultatet er så magert. Som regel er frøene umodne, eller jeg glemmer at så dem - eller de kommer ikke op når de er sået.
Jeg må dog sige, at det er lykkedes et par gange bl.a. Kvæsurt fra Rosenborg Slotshave - desværre sår de sig over det hele, så jeg måtte flytte planten. De gule Valmuer fra Fredensborg Slotshave sår sig også over alt, men de er i det mindste til at hive op igen.
Sidste år i Irland tog jeg frø af de vilde Digitalis, og der smut' også en frøstand af en Storkenæb ind i sokken - jeg såede dem i efteråret - og der kom kun 2 planter i den "rille" som der blev sået i - de to planter ligner hverken Digitalis eller Storkenæb - de er vist, hvad man kalder ukrudt (se billeder ovenfor) - ha, det har jeg rigtig godt af - så kan jeg lære at holde fingrene for mig selv - og jeg gør det heller ikke mere.
.................. øh, Claus Dalby, hvornår var det nu, vi måtte komme og se din have?
I gør aldrig sådan noget, når I er på ferie - vel?

4 kommentarer:

  1. Jeg har altid mini-poser eller kaffefiltre i min taske om sommeren, for jeg kommer også til at nappe en frøstand her og der - sidste år var det de gule akelejer i Tivoli jeg var efter. Mine børn synes jeg var lidt fjollet og lidt pinlig. Min gamle mor syntes det var en god sport. Nu må vi se til næste år hvad der kommer til syne i Irishaven :o)
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  2. Ha ha ha ha ha Sussi, nu skal du nok se, du vil i fremtiden være på den sorte liste over personer der ikke kommer ind hos Claus Dalby´s have.... med mindre at du har hænderne på ryggen hele tiden :) :) :)

    SvarSlet
  3. Nu ved jeg hvordan man kan kende dig... hende med de fantastisk, store, hjemmestrikkede, mangefarvede sokker i sandaler, hvor alverdens frø kan gemme sig... :o)

    Sidste sommer i Sverige blev jeg nødt til at gå ind og købe kaffefiltre af selvsamme grund, - måske jeg i år skal gå over til sokkemetoden!!
    God jagt og god sokke-sommer :o)

    SvarSlet
  4. Neeeeeej selvfølgelig gør jeg ikke det! Bortset fra sidste år i New York hvor en struktureret tyv kom op i mig - og ha! Jeg kan også lære det, for der er heller ikke dukket en eneste spire op. Men det er der jo heller ikke af mange de frø jeg i dyre domme har købt og sået direkte på stedet i år. Tillykke med de fine gule valmuer de er altså søde:))

    SvarSlet