mandag den 1. januar 2018

Potager

  "SUSSINGHURST's"  POTAGER


2013
1. sæson i min Potager    I den tidligere køkkenhave/rosenhave satte vi i 2014 19 pallerammer - inspirationen kom delvis fra Birgit Helbos bog: Til nytte og nydelse.
Pallerammerne blev plantet til med kartofler, lidt stauder, såede urter og sommerblomster. Det kneb lidt med at få gang i de såede planter, vi troede ellers at  blandingen af jord fra genbrugspladsen og den eksisterende jord ville være en stærk cocktail, men genbrugsjorden er vist varmebehandlet og gødningen slået ihjel. Kartoflerne gav næsten intet udbytte  og Palmekålen blev fortæret af 1000 vis af sommerfuglelarver. Men bladbederne var flotte 
:-)

se billederne fra året her

2014
2. sæson i min Potager. Belært af sidste års erfaring, blev bedene tilsat hestemøj, da genbrugsjorden ikke havde noget større indhold af gødningsstoffer. Det hjalp meget og høsten af kartofler har næppe nogensinde været større.      Vi havde stor glæde af den anskaffede mistbænk som fik hel ny jord. Salaten, som ellers plejer at blive spist af jordlopper, og hvad har vi - groede som betalt -  yummi !  Kål vil vi dog ikke forsøge os med mere, det er bare ærgrelser når snudebiller i år og kållarver sidste år, æder hele afgrøden - jeg synes ellers at palmekål er så prydelige.  Næst år vil vi prøve med ærter og voksurt - det bliver spændende.


se billederne fra året her




2015
se billederne fra året her

Hvordan gik det så.... ærterne fik skimmel, og udbyttet var meget begrænset - ingen ærter i 2016 :-) Aspargessalaten fik besøg af en dræbersnegl, så vi havde ikke lyst til at smage salaten. De røde Amarant (rævehale) fandt vi ikke særlig indbydende, så den bliver ikke sat i haven i 2016, Hjulkronen var så uordentlig og pladsen kan nok anvendes bedre. Bladbederne bliver der heller ikke plads til, men de lilla bønner var lækre og bar godt så de kommer igen i 2016.
Som noget nyt vil vi prøve bondebønner og gulerødder (mange år siden vi har haft gulerødder så vi er spændt på om vi kan dyrke dem uden orm) Og så vil jeg prøve om jeg kan finde Gul Cosmos - og Dild sammen med nogen røde blomster !!!!

2016
Så gik haveåret 2016, se billeder her, og i min potager var der glæder og utilfredshed ganske som i de forgående år. Jeg prøvede med gulerødder i år, overgartneren lagde et frø ad gangen så vi undgik at skulle tynde ud i rækkerne, der gik heller ikke fluer i dem, men der er ikke mange gulerødder i to rækker i en palleramme, og vi nænnede ikke at spise de få der var mens de var små, og selvom jeg synes der er fin og løs jord i pallerammerne så var rødderne meget krogede.... og faktisk ikke særlig interessante. Ingen gulerødder i 2017. Hjulkronerne fra sidste år havde smidt frø over det hele, det gjorde ikke noget, vi hev dem bare op når de blev for store. Mine Cosmos var ikke nogen succes i år, jeg såede flere gange både ude og inde, men resultatet var magert - men vi prøver igen. De lilla bønner var lækre, men stativet for spinkelt, nytænkning på det område. I 2007 SKAL jeg altså ha' en bronze-fennikel (selvom planterne er dyre).


2017
Se billeder fra 2017 her
Vi har fået lavet nye katteværn til bedene i år, simpelthen grøn trådnet skåret i passende stykker og bukket i kanterne, perfekt. 
De mørke Cosmos har været så smukke, og passer godt sammen med dild og bronzefennikel - jeg håber at fennikelen kommer igen til næste år. Artiskokkerne nåede ikke at sætte blomst, de har fået mistbænken over hovedet, og jeg håber at de overlever vinteren. 
Blomster har taget over i mange af bedene, det spiselige er ikke så lækkert når man har Iberiske snegle. 2 bede kartofler, var lækre og nok til at vi kunne få nye kartofler, til næste år bliver der også kun 2 bede med jordbær - igen pga sneglene.
Måske skal jeg have flere forskellige løg i 2017, og vi skal ha' bønner igen, med det nye stativ var der ingen problemer med at de væltede.

3 kommentarer:

  1. Hvor er det interessant at høre din erfaring, og jeg glæder mig over at du fik bedre udbytte i sæsonen 2014. Uden god kompost/gødning går det ikke. Glæd dig til friske ærter, det er noget af det nemmeste. Du skal bare sørge for at duerne ikke kan æde de nye ærteskud. I stedet for den svære palmekål kunne du prøve rød og hvid bladbede, de er nemme.
    Jeg synes at der er for få der beretter om deres udbytte og det arbejde der er i at vedligeholde et godt dyrkningsmedie (tilføre kompost o.l.)holde det fri for snegle, larver, orm og ukrudt i forhold til hvor mange der beretter om alt det de sår i foråret.
    Jeg havde køkkenhave i 20 år fordi jeg ikke kunne lade være og stoppede da jeg ikke gad mere. Men tro mig at det rykker i mig for at dyrke grøntsager hvert forår, det ligger åbenbart i blodet...
    Min erfaring ud i køkkenhave, er at det betaler sig at dyrke bønner til fryseren, rødbeder og squash til syltning hvor sådan noget som salat, ærter og gulerødder og kartofler er ren her og nu spisning, med mindre man har meget store arealer af disse.
    God fornøjelse i potageren i 2015:-)

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth - tak for din kommentar. Vi har haft bladbeder begge år, første år var de flotte, sidste år ville de ikke gro (for meget skygge for lidt gødning), men vi prøver nok igen, der er i det mindste ingen dyr der spiser dem. Vi har ikke så mange kartofler, men lidt nye kartofler vil jeg ikke snydes for.... måske skulle jeg se om der kan blive plads til bønner.... Rødbeder køber jeg på glas... det er kun mig der spiser dem.

    SvarSlet