tirsdag den 16. juli 2013

Inspiration fra Englandsturen

Sidste afsnit (tror jeg nok) i min haverejseberetning

Og hvad "fik jeg så med hjem" fra turen - bortset fra en stor og skøn oplevelse..... joooo f.eks.

1. Der skal flere skærmplanter i min have - ja det har i andre jo fundet ud af for længe siden, men nu er det altså også kommet til mig :)
Wisley Garden
Wislely Garden
2. Jeg ønsker mig natur-plantestøtter - overgartneren må igang med at vride nogen gren-stativer
Wisley Garden
3. Jeg ønsker mig en terrakotta kurv hvor der kan plantes husløg - tæt
4. Som Troels Trier sang, kast hæmningerne væk, prøv at vær' lidt fræk - sæt pang rødt og pang lilla sammen i salvie-bedet... måske!
Great Dixter
5. Tage et kursus i bronzestøbning og omdanne mit bronzebestik til en haremis

6. Indse at jeg kun har en lille parcelhushave, og at dueslaget hører til på Sissinghurst og ikke Sussinghurst :) :) :)  - jeg nøjes med duerne i støbejern som jeg har købt af Frøken Anker..... måske skulle jeg alligevel bede overgartneren om at kreere et minidueslag til dem :) :) Det er jo ihvertfald flot.
Sissinghurst
7. Jeg mangler da en havebænk, til hvis der skulle komme et par gæster, dette er måske en mulighed

eller denne her (bemærk den søde lille fugl som sidder på bænken)
Wisley
8. Købe en ny smart trillebør - der kan lette overgartnerens arbejde

9. Anskaffe mig en Orlaya Grandiflora.... om muligt

10.  Finde ud af hvad denne Iris hedder - den kan åbenbart gro i skyggen - et must have
måske hedder den  IRIS FOETIDISSIMA VAR. CITRINA og er en vildart ???
Jeg hjembragte en Sisyrinchium Californicum - ja det står der ihvertfald på skiltet, selvom jeg nu ikke synes, at den ligner billeder og beskrivelse på nettet.

og så købte jeg to poser Lathyrus frø


men ohhhh, hvor var der mange andre planter jeg gerne ville have taget med hjem - og ohhh, hvor vil jeg gerne se nogen flere haver   :)  :)

12 kommentarer:

  1. Hej
    Jeg har lige nydt dine 3 indlæg om turen til England. Hold da op hvor har du fået meget "med hjem" af inspiration. Dejligt du deler med os andre - der var flere temaer jeg faldt for, bl.a rød+lilla+gul (børnebedet)varme frække farver sammen.
    Den specielle iris kender jeg ikke - men hvis jeg lægger en besked til Jan fra En Irismark i Spanien, så kan han nok genkende den.
    Sommerhilsner fra Berit

    SvarSlet
  2. Du er da bare helt oppe at køre efter den englandstur! Det er da bare skønt,at der er så meget, du har lyst til at gå i gang med. Støtte af naturmaterialer er en fin idé.
    Jette

    SvarSlet
  3. Hej Berit bad mig kigge forbi og se den fine iris,og du har ganske ret det er IRIS FOETIDISSIMA VAR. CITRINA,vokser i store dele af Europa,den pæneste af de 2-3 typer "stinkiris" som findes,trives endda rigtig fint i halvskygge,frøene er stærkt røde,der er vist nok også lavet krydsninger med den og en spuriatype,og her i Spanien findes en ren gul variant.

    SvarSlet
  4. Ja der er nok at tage fat på, når man sådan bliver inspireret ved at tage på haverejse.
    Det ser da også spændende ud! Er også vild med den skærmplante du viser. Uh den er lækker.

    SvarSlet
  5. Nej, nej der må komme flere indlæg... Jeg er ikke færdig med at sukke henført!!
    Herlige ideer og inspiration du har fået med hjem.
    Husløgene og trillebøren er begge fantastiske. Din ide med at omsmelte bronzebestikket til en hare, glæder jeg mig usigeligt til at følge med i! Lov mig et step-by-step indlæg, når du går igang.
    Den nye havebænk er jeg helt på linie med... dog mener jeg det skal være den der svungne model, du helt sikkert har set på Sissinghurst. En rigtig engelsk klassiker.
    Tusind tak for et herligt indlæg :)

    SvarSlet
  6. Jeg skal da lige tjekke dine andre indlæg om din Englandstur ud. Jeg er selv i gang med at skrive lidt indlæg om min Englandstur i slutningen af maj :) Der er bare så smukt der, suk.

    Jeg kan se, at du også er faldet for englændernes naturlige opbindinger; det er jeg også. Se evt. mine billeder her: http://achillea-achillea.blogspot.dk/2013/07/haverejsen-til-england.html

    SvarSlet
  7. Jeg har ogs lige nydt dine indlæg om Englandsturen. Sådan en tur står højt på min ønskeliste. Som su beskriver bliver mig bombarderet af indtryk og gode idéer, og det er jo ikke det værste for et havemenneske ;-)

    SvarSlet
  8. Nøøøøj, sikke en tur, det var dejligt at være med på sidelinjen, og så kan man jo altid sidde og drømme om en dag selv at komme afsted... når lille-Tulle er blevet noget større. Tak for kigget

    SvarSlet
  9. Jeg har også læst og nydt dine indlæg om Englands turen, men ikke fået kommenteret.

    Spændende billeder og det vækker igen, igen min lyst til at gense bl.a. Wisley.

    Købte forøvrigt frø af Orlaya Grandiflora på Chelsea sidste år, men de dukkede ikke op!

    SvarSlet
  10. Hej Sussi.Dejligt med flere billeder fra din haverejse.......kan ikke få nok.Skærmplanter og spir er også noget af det jeg skal have mere af i min have.Ja! din iris er jo allered blevet genkendt at Jan.....dejlig med lidt ekspertise.
    God aften Jette

    SvarSlet
  11. Det var da uendelig mange fine ideer og massevis av inspirasjon du har fått med deg hjem! Lykke til med realiseringen.

    SvarSlet
  12. Nu fandt jeg dig!
    Sikke meget, du har oplevet. Det er næsten i Barnaby-land , du har rejst. Smukt-smukt-smukt. Og sikke mange planer, du har. Glæder mig til at se mere af den stakkels overgartners arbejde.

    God arbejdslyst

    SvarSlet