mandag den 1. januar 2018

Mit Galanthus bibliotek

Man kan godt gå hen og forelske sig i disse tidlige prinsesser, og det kan være et dyrt bekendtskab, jeg har holdt mig til den mere overkommelige ende af udbuddet, de fleste er købt hos Spiren i Skælskør.

Her er de første 5 i min samling (udover de almindelige enkle og dobbelte Nivalis)

 
Jf. mine notater er det
1. G hyp Galatea (1 løg kr. 30,00  - meget høj)
2. G. Elwesii (5 løg kr. 25,00 Grønne aftegninger på inderste blosterblade)
3. G. Viridapice (3 løg kr. 90,00 - aftegninger på ytdre blosterblade)
4. G. Woronowii ( 8 løg, brede blade kr. 30,00)
5. muligvis den samme som nr. 2

men ak... jeg er ikke helt sikker på om det er rigtigt. I 2017 kan jeg se, at ikke alle har overlevet, så jeg må tage en ny fotosession i 2018 😎 eller også bare nyde dem som de er.


2012: G.Viridi-apice

2012: G.Viridi-apice  (samme som ovenfor)

2012: Galanthus Elwesii

2012: Alm. vintergæk, Galanthus Nivalis

2012: G.hyp. Galatea (høj, 29 cm)

2012: G.hyp. Galatea (29 cm), samme som ovenfor

2012: G. Woronowii (lav)
2012: Alm. dobbelt vintergæk
2013: Galanthus Flore Pleno

2017: Et par unavngivne Galanthus fra Køge Torv, jeg synes at deres ydre blosterblade ser specielle ud, og de indre blosterblade ligner da heller ikke en almindelig Nivalis, men hvad ved jeg

2017: Min første rigtig gule Galanthus - Blonde Inge, desværre blev der ikke meget ud af den, den var simpelthen rådnet i potten, æv æv 

2018: Imellem gækkerne i en buket fra haven var denne Galanthus med fire blosterblade, men ak, jeg ved ikke fra hvilket løg det stammer, det kunne ellers være sjovt hvis der også var fire til næste år. Måske er det en degenereret dobbelt vintergæk.

                                                  2018 Galanthus Sam Arnott (fra Spiren)

http://www.broadleighbulbs.co.uk/months/january_snowdrops.htm
http://johngrimshawsgardendiary.blogspot.com/

19 kommentarer:

  1. skønne billeder:) jeg har selv lige været i haven og fik taget et par billeder af mine vintergækker m.m. God søndag Anne Gine

    SvarSlet
  2. mmmmm......hvor er de skønne Sussi - og hvor bliver man bare glad over de små alfer :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  3. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  4. Har du så många!? Nu blir jag avundsjuk, jag måste ha fler sorter! Tack för tipsen!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  5. Hvor er de fine. Jeg havde aldrig overvejet, at der kunne være så mange forskellige vintergækker.
    VH Nina

    SvarSlet
  6. Hej Sussi
    Det var da nogle dejlige Vintergækker :-D Jeg kan genkende den dobbelte;-)
    Jeg tror denne galanthus feber kommer til at brede sig!!
    God aften
    Gro

    SvarSlet
  7. Det er jo ikke til at sige hvilken der er kønnere end den anden, Yndigt indlæg Sussi :)

    Dejlig Søndag aften til dig

    SvarSlet
  8. Hvor er de søde allesammen :-) Jeg er især vild med den enkelte.

    SvarSlet
  9. Jeg ELSKER vintergækker - faktisk så meget, at jeg ikke kan nænne at plukke dem i haven :)

    SvarSlet
  10. Hej. Det var flotte billeder af flotte vintergækker. Jeg har lige været ude på marken og plukke en buket i dag!

    SvarSlet
  11. Hvor er de fine alle dine vintergækker. Jeg kan godt lide at man skal tæt på og gå lidt på opdagelse for at se alle forskellighederne. Især dem med et gult anstrøg er skønne.
    Jeg har bare de alm både enkelte og dobbelte, men prøver flittigt at delle klumperne så jeg kan få dem til at sprede sig noget mere.

    SvarSlet
  12. Galanthofil??? :o)
    De er så skønne vintergækkerne... og at der så findes så mange forskellige er da en win win situation ;o)
    Tak for navnene - måske jeg kan få døbt nogle af mine egne så...

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  13. Hvor er de skønne. Jeg er så en af dem der ikke anede, at man kunne "få" så mange slags. Det kan godt gå hen og blive en mani med de vintergækker. Er tosset med vintergækker.

    Ha´ en god dag.

    Mange havehilsner
    Lise Lotte

    SvarSlet
  14. Fiiiine gækker! Og så med navne. En ægte galanthofil ;-)

    SvarSlet
  15. Tak for fine billeder til os novicer, der bare troede at vintergæk var vintergæk. God tirsdag til dig :-)) VH Pernille

    SvarSlet
  16. Spændende, spændende - der findes godt nok mange sorter og arter - har selv samlet på dem for 10-12 år siden, men de fleste er vist gået til - desværre.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  17. Härliga bilder - snödroppstiden, den vi har nu, den gillar jag :-)
    Ha det gott
    Birgitta

    SvarSlet
  18. Skønnt indlæg, jeg tror jeg vil gå en tur med Alma i kolonihaveforningen og se hvor mange forskellige der findes. Det er jo så heldigt at nogen af dem vokser under hækkene og ud på stierne så man har mulighed for at få fat i lidt løg.
    Kh Linda

    SvarSlet