fredag den 27. januar 2017

Almanakken : JANUAR


Almanak: På ægte gammelmands-vis synes jeg, at det er interessant at holde øje med foråret; hvornår var det nu at vintergækkerne kom frem sidste år, og hvornår kan jeg forvente at der er små godisser at finde under bladene i min lille skov-strimmel... derfor dette opslag med information (mest til mig selv) (og måske til sammenligning for evt. andre forårs-udkiggere). 

Jeg har fået ny mobi, og havde håbet på bedre billedkvalitet, men de sprøde og klare billeder af havens undere er udeblevet...undskyld!

Jeg har tænkt mig, løbende, at opdatere månedens gang i min have.

27 januar 2017


Det er tiden for drivning af grene (jeg har i øjeblikket gang i Forsythia og Mirabel) og hvem kan stå for de små potter med løgplanter hos "købmanden" - her er der landet 3 potter med de små Iris, en potte perlehyacinter, og en potte lyserøde scillaer.... mere om dem i februar. 
I haven har jeg klippet lidt af de gamle staudetoppe af, bare for pyntelighedens skyld - og jeg har sået kæmpe Verbena i en bakke i drivhuset.

20 januar 2017


... og på en uge er der sket små fremskridt i haven, vintergækkerne viser mere af deres hvide inderhue, et par af de mange erantisser har fået hovedet op af jorden, og de første krokus har vist sig. Faktisk har vi også haft en del solskinstimer i denne uge, men det har været koldt.... idag dog 5 - 6 graders varme, og så føles foråret pludseligt lidt nærmere. Men Trump skal indsættes som præsident i USA i dag.... så det kan hurtigt blive koldere.

13 januar 2017



 


Cyclamen er det bedste der er sket i min forårshave i mange år, de blomstrer allerede ved juletid, og ser ud til at være mægtig hårdføre og tålsomme - løb og køb, hvis du ikke har.

p.s. min blog har skiftet navn....en lille smule....igen.... jeg kunne næsten ikke få mig selv til at sige at den hedder Sussinghurst, når jeg skulle omtale den (det er faktisk ikke alle der har humoristisk sans), og jeg havde absolut ikke lyst til at kommentere på engelske haveblogs... så nu håber jeg, at Sussinghus er mindre pinligt, og alligevel genkendeligt. Teknisk set hedder den det samme som den altid har heddet, og mail-adressen er også den samme.

16 kommentarer:

  1. Hvor fint det står og Imponerende mange blomster du har i dine cyclamen nu, de er bare så søde. Jeg har også været ude og fotografere ned i jorden så indlæg af samme slags kan forventes fra min hånd inden længe;))
    Erantis har jeg ikke set derude - jeg tror der er mere lunt i din have end i min.
    Jeg må le af grunden til dit navneskift - altså jeg har jo altid elsket dit blognavn:-) Jeg kan på en måde godt forstå dig - jeg krymper mig også når jeg skal fortælle mit blognavn - og jeg bor jo ikke på noget land... og siden jeg tog det domænenavn er der opstået et magasin med samme navn, så det....... ;)

    SvarSlet
  2. Dejligt med fotos af forårets første blomster.Hvor er dine Cyclamen fine! Endnu en god grund til at læse blogindlæg,
    nemlig at blive inspireret til i dette eksempel,at få Cyclamen i egen have.
    Tak for det,- glæder mig til mere!

    SvarSlet
  3. Härliga bilder och ett inlägg som påminner om att det snart, snart är det VÅR!
    Kram från Titti

    SvarSlet
  4. Fint indlæg om det der sker her i januar, din cyclamen er flot, mine har kun løvet, ingen blomster endnu.
    Jeg morer mig lidt over, jeres blognavne, der er vist ingen andre steder et navn som mit :) Slet ikke i England. Samsø har generelt mange sjove stednavne.
    God weekend

    SvarSlet
  5. Du og de små cyclamen er virkelig sande soul mates. Jeg siger som Lisbeth, at jeg er vild med dit blognavn, men jeg er nu endnu mere vild med dine indlæg.

    SvarSlet
  6. Kære Sussi, jeg smiler nu lidt ved navnet, for det har altid været nemt at huske. Sådan på den gode måde, tænker det var sådan lidt selvironisk din haves størrelse taget i betragtning. jeg har jo også ændret en smule i mit navn, det blev ligesom nødvendigt. Haven er jo ikke længere kun min. Men jeg synes faktisk det nye er godt fundet på, jeg har længe tænkt over et nyt og måske bedre navn selv, men på den anden side, det siger det hele. Vi skal også have cyclamen i haven, ved du hvad sorten hedder ?
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Altså dit nye navn er godt fundet på, forbandet stavekontrol fjener ord.

      Slet
  7. Tak fordi I er så søde allesammen.
    ... og Henrik ; som jeg har forstået det er der to arter cyclamen - de forårsblomstrende (cyclamen coum),som jeg viser her - og de efterårsblomstrende (cyclamen hederifolium). Jeg har købt de fleste hos Spiren i Skælskør, hun har et fint udbud.

    SvarSlet
  8. Åh, jeg må løbe at købe alpevioler, for de er da skønne! Jeg havde ikke lagt mærke til den lille ændring i dit blognavn. Jeg syntes det forrige var sjovt og fint, men det er det nye da også :-)
    God weekend!

    SvarSlet
  9. Øhhh..har du skiftet navn ? griner..det havde jeg slet ikke lagt mærke til.
    Så det var altså meget elegant gjort. Jeg er så glad for at jeg skiftede mit navn..Casa Asti, lød sådan lidt fordrukkent :o))
    Super at sammenligne med hvor langt det hele er kommet i forhold til sidste år, ofte så glemmer man det jo.
    Jeg syntes altså også de små cyklamen er fine, måske man lige skulle lave et smut ned til Spiren :o)
    Rigtig god weekend til dig og overgartneren.

    SvarSlet
  10. Hej Susii, dejlige billeder af haveplanter nede ved jorden. dem har vi brug for her i januar. Dine alpevioler er så smukke, mine kom desværre ikke. Måske knoldene blev lagt for meget i. Skyggen her. Åh Spiren er jo et skønt sted skal du til Vintergækkefestival i år? God lørdag.

    SvarSlet
  11. Skønt at se hvordan det pipler op med grønne spirer i din have...det sætter virkelig skub i mig, for nu må jeg da også ud og se hvor langt det er kommet op i mit skovområde. Cyclamen mangler jeg stadig at få fat i til min have, måske vil 2017 være året, hvor denne skønne ting flytter índ i haven.
    Bare så du ved det, så har jeg altid syntes godt om din selvironi med dit blognavn:-)Det skal ikke være så alvorligt det hele, vel:-)

    SvarSlet
  12. Jeg har længe gået og tænkt jeg burde have mig nogle cyclamen, men kommer altid fra det igen. Nu har jeg skrevet det op i en have-huskebog...så er der håb om jeg husker det i løbet af året.

    SvarSlet
  13. Sussinghurst var jo riktig morsomt :)
    Det er alltid spennende å se når de ulike vårblomstene dukker opp. Jeg bruker bloggen min som fasit, for husken er ikke så bra som man tror...
    Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min.

    SvarSlet
  14. jeg har altid syntes det var et godt og sjovt navn og nem at huske, men jeg forstår også godt dine tanker og det skal jo ikke være sådan at du ikke har det godt med navnet. Jeg har også lige haft min blog/have navn op til overvejelse i forbindelse med at jeg åbner haven i år. Ævlebævle som bloggen hedder er jeg egentlig godt nok tilfreds med, men ævlebævlehaven lyder skørt syntes jeg, så det er blevet til Jeannett`s have, og det er jeg egentlig heller ikke sådan vildt tilfreds med, så måske ændre jeg det igen.
    Dejligt at se som det pipler op af jorden hjemme hos dig, skønt endelig at se blomster igen.

    SvarSlet
  15. Dejlig at se din tidlige start på haveåret! Din blogg har et søtt navn:)

    SvarSlet