søndag den 12. marts 2017

Åbne haver; Vintergækhaven

Jeg smider lige et par billeder fra mit besøg i Vintergækhaven, Nygaards Have ved Vordingborg. Der var åben have i lørdags, vejret var VIDUNDERLIGT, nok den første forårsdag i år - og der var masser af Dorthealiljer og vintergækker - der var blomstrende Troldnød-buske og Kejserbuske og en enkelt rhododendron (tror jeg). Hele herligheden ligger i en lille skov og der er små søer, hvis bredder er fyldt med vintergækker - det var bare så skønt.... og kagen var også dejlig.

OG så ikke et ord mere om vintergækker - i år   :)













Der var navneskilte på de fleste af gækkerne, og jeg tog også et billede af Blonde Inge... som jeg ellers ihærdigt forsøger at glemme, men ellers noterede jeg ikke navnene på de forskellige, for jeg tror nok at jeg for fremtiden vil holde mig til de gammelkendte sorter, for med mindre man har dem i højbede tæt ved huset - som her i Nygaards Have, så er de almindelige vintergække smukke nok til mig.... det siger overgartneren også :)




13 kommentarer:

  1. Det var ualmindeligt smukke omgivelser at nyde foråret i. Ja, de almindelige vintergækker er smukke, ikke to meninger om det; men du viser altså også nogle lækre varianter. Som du skriver, kræver de nok nogle særlige forholdsregler for at trives.

    SvarSlet
  2. Fantastisk sted du har besøgt, man kunne næsten fornemme forårsstemningen på billederne. Her har jeg også de gammeldag almindelige og dobbelte.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
  3. Hvilket herligt sted at besøge på sådan en smuk forårsdag. Det ser virkelig skønt ud og tænk at det allerede er tid til åbne haver, - så er vi igang!

    SvarSlet
  4. Hej Sussi

    Det ser da bare dejligt ud:) Og et flot anlæg!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
  5. Ih, hvor er der pænt! Og, øv, at jeg ikke kendte til den åbne have, for jeg bor tæt på Vordingborg og ville have elsket en tur derover. Jeg må huske at holde øje med den slags :-) Tak for billederne!

    SvarSlet
  6. Lækkert sted I har besøgt i rigtigt forårsvejr.

    SvarSlet
  7. Hvor er de altså bare fine :-). Jeg har desværre ikke mange selv, men er begyndt at opformere dem jeg har. I skellet ind mod naboen er der et par enkelte dobbelte vintergækker og de er noget af det yndigste. Jeg kan slet ikke lade være med lige at løfte blomsterhovedet op, så det rigtigt kan ses. Må indrømme at det er først indenfor de sidste fem år, det er gået op for mig, at der findes så mange forskellige slags :-). Som haveglad lærer man hele tiden :-). Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  8. Härliga vårbilder! Ja nu får våren snabba på lite...längtar :)
    Ha en fin vecka!
    Kram från Titti

    SvarSlet
  9. Jeg ville så gerne kunne skrive en bemærkning til hver af jer søde mennesker som har lagt en besked, men det kan jeg ikke finde ud af - så jeg må nøjes med at skrive - ja, det var et skønt sted, og uh, hvor var der mange fine ting igang, og også en masse i vente, der var masser af narcisser på vej - men jeg tror kun de har åben have denne ene gang om året.
    Jeg blev første gang gjort opmærksom på haven fordi ANNAS PLADS havde skrevet om den - hun har også lavet en fin begivenheds-kalender som man kan have god nytte af - http://annasplads.dk/her-sker-der-noget-med-have/

    SvarSlet
  10. Hvilket fantastisk sted - sikke en stemning og sikke en ro der emmer.
    SMUKT
    Mange forårshilsner Susan

    SvarSlet
  11. Så smukt så smukt og her er der også kun de almindelige og de dobbelte og så selvfølge de smukkeste Dorthealiljer fra Høneballehaven :o)

    SvarSlet
  12. DET var en dejlig tur, du tog os med på. Skønne billeder.

    SvarSlet
  13. Jeg har kun to slags vintergækker...de almindelige...og så har jeg købt to potter med dobbelte...dem skal jeg forøvrigt have sat ud i haven snarest.

    Jeg kan godt lide vintergækker og erantis...men NU vil jeg hellere se billeder af krokus... :) og de er da heldigvis begyndt at springe ud.

    SvarSlet