søndag den 19. juni 2016

Snart Sct.Hans

.....desværre.... jeg holder aller mest af sommeren FØR Sct. Hans....så det er med lidt sørgmodighed at jeg ser reklamer for Sct. Hans fester rundt omkring.... det er det  samme hvert år... stor overraskelse.."ER det ALLEREDE" - efter den 23 juni bruner solen mindre, fuglene holder op med at synge, og jeg er blevet et år ældre siden sidste 23.juni...... og overgartneren piver... for der er så mange hække der skal klippes - og æbletræet som vi (han) tynder ud i hvert år er igen helt kompakt - og prydtræerne som han klipper i facon flere gange hvert år (det er altså hans egen ide) skal klippes, og jeg har plantet noget nedenunder dem alle sammen, så det er ikke til at komme til at brede plastikken, som skal opsamle afklippet, ud - og buskbomkuglerne (øh som vist nok er min ide) - er også umulige at komme til at klippe..... og jeg skulle bare selv prøve..... men ak, vi ved jo godt begge to at  jeg er sådan et klummer til at klippe....... Nå men ellers har vi det godt og hygger os, for jeg kan godt være rar engangimellem og han er det heletiden.

Det aller pæneste i min have i øjeblikket er vist den tørre flodseng som er fuld af timian, små bakkenelliker, små blå klokkeblomster, græsser og skovjordbær.... når man lægger hovedet lidt på skrå og kniber øjnene sammen (et trick jeg har fra Anne Just's bog)....kan man godt forestille sig at planterne i flodsengen er en mægtig stor rødt / lilla prærie .... eller noget...



Nåhr ja, og så var der det her syn - midt i ugen - af godt 40 mm vand i regnmåleren, det var også et dejligt syn - jeg tror det reddede livet for mange af havens planter og græsplænen

7 kommentarer:

  1. Heldige jer hele 40 mm, vi fik bare 7½, så jeg vander og vander. Det hele ser så trist ud allerede. Jeg kan sagtens følge dine tanker omkring Sct. Hans, og morer mig lidt over jeres små kontroverser, jeg kender det :)
    God Sct. Hans

    SvarSlet
  2. flotte billeder :) - vi fik omkring 30 mm sidste dag, bare herligt... og det har dæl'me også gjort godt for haven ;)

    SvarSlet
  3. Hej,
    Dejlig flod af Bakkenellike og Timian. Ja her er Sct.Hans til lidt debat mellem de forskellige naboer. Skal - skal ikke klippe hækken før ....Vi klipper altid efter, da der er så mange Fuglereder i hækken. Med alt den varme har alt jo så meget fart på, så Midsommer føles her som næsten sidst i Juli. der er ofte meget tørt - vi kunne godt have brugt mere vand i sidste uge - fik 12mm. Flotte Buksbom kugler

    SvarSlet
  4. Kære Sussi.
    Griner af det første du skriver, for den sang kender jeg god, selvom det er mig der klipper buksbom, græsplænen, hækkene inde i haven, og retter kanter plus alt det andet. Men heldigvis så er han rigtig god til at hjælpe med maskiner og tunge løft :-)
    Vand, ja det er det jeg giver haven hver aften, for vi har fået 11 mm, og vi har en vind som stryger ind over haven, så blade og blomster bliver noget forpusket, så lidt mere vand kunne godt hjælpe lidt, men jeg gider heller ikke 14 dage regn og kulde. Nej det er svært at gøre os alle tilfredse :-)
    Fine billeder fra haven, og bækken kan jeg godt forestille mig ligner en blomstrende slette.
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
  5. Hej Sussi.Først vil jeg sige at det bare er en sjov regnmåler du har.
    Ærgrer mig over at jeg ikke købte en i Kolding.
    Men er da helt vil med din flod med alle de smukke krybende timian og stenene.
    Her er dert mig der klipper alle vores buskbom og hvad der ellers skal formklippes.
    Kan også godt sætte mig ind i dine tanker ang. årstiden.Har det sådan når vi når slut juli.
    Men nyde haven lige nu i alt dens pragt.
    Rigtig god dag knus Jette

    SvarSlet
  6. Det er en virkelig smuk flod du har plantet i din have :-)

    SvarSlet
  7. Åhhh... hvor jeg kender følelsen og stemningen når juni farer forbi i susende fart! Så stop dog!! Men lige lidt hjælper det. Hækken skal klippes og alt går den anden vej, men selv om vi piver lidt hjælper det ikke en fløjtende hattefis. Altså må vi bare op på hesten igen og nyde resten af sommeren. Dejligt med vand i din SMUKKESTE frøvandopsamler,som kan købes. :o)

    SvarSlet