mandag den 28. maj 2018

MAJ 2018


ill.: Kerstin Frykstrand
Har vi mon nogensinde haft en maj måned så skøn som denne - som pensionist har jeg hver dag til at nyde de skønne morgener og dage - Ingen af mine planter er blevet ramt af sen nattefrost - som i de to forgående år, så magnolierne, frugttræerne, paradisæbletræet og blåregnen har aldrig været skønnere...

... og Syrenerne.... - ikke så meget min egen (det er et stakkels gammel kræ, øh....) men naboens, måske nok jævnaldrende, men stor og vital - ohhhh, den har fyldt min have med den skønneste duft.

Og min blåregn har ALDRIG (den er 20 år gammel) haft sådan et blomsterflor, som i år - det dufter også - selvom vi ikke rigtig er enige om, om den lugter godt eller ej - og Azalierne dufter vidunderlig og præcis som jeg husker at de store kusiners dyre solcreme duftede, SUN & SKI hed solcremen - og en for mig dengang ukendt luxus, sikke dufte kan vække minder ....   

Så her kommer lige lidt maj billeder, til minde-albummet


De første maj billeder er af mine fløjls-aurikler, jeg elsker dem, og er hvert år spændt på om de har overlevet vinteren. Et par stykker er desværre forsvundet, de gror i almindelig jord i mine blomsterbede, men nu har jeg flytte små bidder hen i et af højbedene (hos blåbærrene, som gror i spagnum, jeg håber at de vil trives der)

Her er den sidst tilkomne Aurikkel, en stikling jeg har fået af Jeanette fra Bines Hus.. Bines Hus ligger i de skønneske omgivelser dernede på Tåsinge, og jeg var så glad for at få mulighed for at se det her i maj på vores syrentur/niecebesøg på Sydfyn.


...og syrenerne fra de fynske levende hegn?.... de kommer her:




Der dufter knag'me godt dernede på Sydfyn i maj.
Og nu til en spøjs eller ligefrem løg-erlig historie.
Et forår gik jeg fløjtende igennem Botanisk Have i København, jeg kiggede på nogen planter som groede som store tæpper under træerne - de lignede lidt, med lidt god vilje vintergækker. Hvordan det nu gik til så satte et (eller 3) af de små løg sig fast i min sok (selvom jeg BLEV advaret af overgartneren).
Nå, næste forår så fandt jeg en lille pakke med nogen små løgagtige ting, som I kan se af planteskiltet, så havde jeg ingen anelse om hvad det var, og hvor de kom fra (husk altid at skriv det op, du KAN IKKE huske det næste år). Jeg plantede løgene i en potte  - og hups sidste år kom der et par spirer op af potten - og her i maj kom de igen og nu kom der en kær lille blomst på. Nååååeee, nu huskede jeg det, og jeg fik lyst til at google planten: botanisk have københavn løg, og ups kom der en forfærdelig historie frem - det viser sig at være SPØJS LØG, og de er skrækkelig invasive og en stor plage for Botanisk Have, det kan nok være at jeg kom op af stolen og ud ( i sutsko) til mistbænken hvor jeg tog potten med jord og plante og småløg og det hele og puttede det i en plastikpose og smed det hele i skraldespanden ...... pyhhhhh.... I kan tro at jeg kigger nøje efter hvad der hænger i min sok for fremtiden.


jeg har lånt et billede på nettet   Foto: Thomas Kehlet

.... herfra til noget mere fredeligt : forårs billeder fra min have
At sidde her på terrassen når duften fra naboens syren smyger sig om næsen, er ikke så dårligt
Min vidunderlige magnolie, den står lidt fjollet under det store paradisæbletræ, så overgartneren er nødt til at  klippe magnolien hård tilbage hvert år, men alligevel blomstrer den overdådigt - fantastisk smuk er den.

Den gamle træpæon har det dårligt og det meste af det træagtige er rådnet væk, men de få grene der er tilbage bærer de smukkeste store blomster
Blåregnen på te-huset har aldrig været smukkere - og har aldrig båret så mange klaser af ren fryd  - Helt fantastisk at sidde inde i te-huset og kigge op på blomsterklaserne der hænger ned igennem nettet.

'kom til' at købe en pose Alliumløg i efteråret, og den eneste plads vi kunne finde var her i Hostabedet, det viste sig at være en udmærket ide.

Glæder mig til den lyseblå Clematis ved stolpen - og rosen Constance Spry i den fjerneste ende af bedet springer ud - jeg tror at de begge to springer ud før de plejer.... med alle de skønne solskinstimer vi har haft.

Ud og se.... og sådan noget:
Livsstilsdage på Ledreborg:


I en del år har jeg besøgt Livsstilsmessen på Ledreborg, og jeg glæder mig hvert år til at besøge dette smukke sted, med alle de fine salgsboder. I år købte jeg nu kun lidt forplejning... det er da vist første gang der ikke er fulgt en lille brocante ting med hjem - Nå, jeg får en chance til i juni, når der er Mit Hjem Er Mit Slot på Frederiksberg.

Rhododendron og Azalier på Sofiero (Sverige)
Lokalafdelingen af Haveselskabet havde arrangeret bustur til Sofiero for at se på Rododendron, det gad vi da godt - og jeg må sige at det var meget, meget smukt.... 
men nu hold fast, for her kommer farver fra Sverige:
(p.s. jeg har valgt små billeder for ikke at chokere for meget, klik for større billeder hvis du tør)




og så kom regnen i dag, 25 mm - dejligt og tiltrængt.

3 kommentarer:

  1. Hej Sussi

    25mm - det var meget - Super!'
    Botaniskhave er også fyldt med skvalderkål, efter mange års dårlige bevillinger. Heldigvis er de kommet til penge og op i gear, de sætter de nødvendige arbejder ind nu.
    Blåregn ser super ud overalt i år - den kan nok lide varmen!
    Og Sofiero ja, flotte flotte farver!

    Ha en dejlig sommerdag

    SvarSlet
  2. Hvor var I heldige, at få noget vand, det trænger vi vist alle til.
    Blåregnen er fin og det er godt når man også kan nyde naboens have.
    Det var da en spøjs historie og je man skal godt nok passe på med, hvad der sniger sig med hjem 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  3. Hej Sussi
    Sikken en masse du har oplevet her i maj, og du vedhæfter masser af skønne billeder og en løghistorie. Ja det er ikke rart at få invassive planter ind i haven, så må man passe på, de ikke sniger sig ned i sokkerne.
    Regn - ja vi er vist alle misundelige.
    Hilsen fra Samsø

    SvarSlet