onsdag den 12. juli 2017

Havefestival 8 - 9 juli

Landet over har der i den forgangne weekend været åbne haver landet rundt. Havefolk har med stor generøsitet åbnet deres haver og inviteret og allesammen til kigge indenfor. Det er så flot at der er nogen der gider, man kan se at der har været gjort en ekstra indsats op til dagen/dagene, og på dagen/dagene er værterne (de steder jeg har været) veloplagte og parat til "at være på" hele dagen og svare på alskens spørgsmål - og i mange tilfælde, til med diske op med kaffe og kage.

Åh, men hvor skal man vælge at tage på besøg.... det er begrænset hvad man kan nå. I år valgte vi lørdag at besøge  Ulla og Erik Jensen i Fjenneslev (mellem Sorø og Ringsted) - de har for et par år siden bygget et drivhus af genbrugsvinduer og nyt murværk, det måtte vi se.... og vi blev ihvertfald ikke skuffede, det var et pragtfuldt bygningsværk, og haven omkring det var simpelthen dejlig - forskellige haverum og dejlige blomster - især roserne og de dobbelte lyserøde valmuer faldt i øjnene og var SÅ fine. Masser, masser af sten (lige noget for mig, jeg er en stenelsker), formklip og masser af små listige siddepladser.




Søndag var jeg så heldig at Linda fra Casa Rosen, kom forbi og tog mig med på tur.

Først til Lisbeth  fra  Countryliv. 
Den have kender jeg jo så godt, efter i mange år at have fulgt Lisbeths blog..... og så alligevel, i virkeligheden ser tingene anderledes ud - jeg blev næsten blæst bagover da jeg kom ind i haven og blev bombarderet med sanseindtryk, dejlige tableauer, spændende omkring-hjørner, dunkle stier, knaldfarver, douche farver og grøn frodighed.
 - og her var de så, de fra bloggen kendte haveelementer: spejlbassinet, pavillonen, de rustne figurer, stakittet med Lykkefund, det runde bed, det gule/hvide bed og den hjemmestøbte vandbassin (oh hvor det var fint) - intrykket var en lys have på trods af mange træer og bugnende stauderabatter - et helhedsindtryk og en stemning som man jo ikke får ved at læse en blog, og så var Lisbeth sød, selvom hun havde travlt, men det havde jeg faktisk fornemmet fra hendes blog :-)
........... den have måtte gerne ligge i min have .... her kommer lidt billeder:







Gåseurt..... bliver helt sikkert en af mine næste anskaffelser



Nåeee,  flot hva'?

På vejen til Lisbeth var Gerd og Jesper kommet med tour-bilen, og efter besøget på Countryliv estaten havde Linda fået lokket Gerd til at invitere på te i deres (skulle det vise sig) helt henrivende have i Valby.  

Tænk at komme ind af havelågen, smutte om hjørnet og blive mødt af det skønneste drivhus og en romantisk rosenduftende have i et flimrende sol-lys under unge frugttræer, og så sidder der som en anden prinsesse (efter at være kommet på ret køl og fået fisket bagbenene på den smukke jernstol op af græsplænen, og lagt et brædt under), nå, men der sad vi altså og prinsede os, og fik serveret smagfuld te og hjemmebagte boller, wauuw - mine billeder blev ikke så gode og der kom sollys i mobien, men alligevel:


og før I spø'r - parasollen er fra HAMMERS HAVE i Dragør

http://www.liebhaverboligen.dk/forskelligt/2015/04/16/hammershave-inspiration-til-dit-have-paradis/


...og gæt hvad Gerd også havde i sin have...... et haveredskabs-skilderhus .... mums

Gerd er "på Instagram" og der kan du se mange smukke billeder fra haven.... https://www.instagram.com/gerd_zacho/

Da vi fik revet os løs fra haven i Valby, kørte vi lige en smut til Hårlev, Linda havde et ærinde hos Esther fra Ildkattens Scriptorium   her var man igang med haveforberedelser til åben have om 14 dage - en hel tredie slags have, Esthers have er en rækkehushave med have på de 3 sider, og fyldt, som i virkelig fyldt, med bede og 100-vis af (eller ihvertfald mange) Clematisser, og så havde hun foruden alle de mange planter nedenstående aurikel-teater, som jeg måtte mobillere til forhåbentlig senere brug i min egen have, ellers fik jeg vist ikke fotograferet, vi havde travlt med at drikke iskold sodavand, mmmmmmmm, se på planter og på katten.  Nøj, sikke en dag..... med Linda keder man sig sandelig ikke.




23 kommentarer:

  1. Tak for turen, det ser hyggeligt ud. Nej med Linda keder man sig aldrig, der er gang i hende.
    Spændende at se de forskellige haver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man har godt af at se lidt andet end sin egen lille plet, og I godt selskab er det jo en ekstra fornøjelse

      Slet
  2. Tak for godt og tålmodigt følgeskab :o) Den der Hammers have, den må vist have et besøg, Vil du med ? så napper vi et par steder mere på turen.
    Haha, det kan jo være at vi ender på Valby bakke igen.

    SvarSlet
  3. uha.. flotte billeder fra nogle skønne haver :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, billederne kunne sagtens værre bedre, men så må du jo komme omkring Sjælland og selv se :-)

      Slet
  4. Hej Sussi

    Hihi, ja jeg ville nok være blevet helt rundtosset:)
    Det blev da gode fortællende billeder.
    Tak for turen!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. hi hi, det er bare at sætte sig ind i Linda's bil og nyde hvad hun nu finder på... vi var temmelig længe hvert sted, så det blev ikke så forvirrende :)

      Slet
  5. Kære Sussi
    Sikke en weekend du havde! Jeg er misundelig over, at jeg ikke var med jer resten af dagen - jeg vil også se Gerd og Esters haver... det er nogle dejlige billeder du har derfra - og jeg vil også se din, som jeg vidste var flot (nåede ikke at kommentere dit forrige indlæg)
    Som du skriver havde jeg travlt, men jeg nød det, selvom jeg selvfølgelig gerne ville have hygget mig med jer.
    Tak for dit besøg, det var dejligt at møde dig efter alle disse år;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er simpelthen så mange flotte haver i Danmark, og hvis du var føjtet rundt og set på haver, ak - så havde vi ikke set din dejlige have... og måske heller ikke fået næsten-formiddags-kaffe

      Slet
  6. Så hyggeligt I også nåede forbi her - på trods af "Åben have-forberedelser". Dejligt at hilse på dig :)
    Det kunne være jeg skulle foreslå Carsten at sætte aurikelteateret i produktion :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi vi måtte komme, jeg havde ikke rigtig dannet mig et billede af hvordan din have ville være, men hold op hvor har du udnyttet pladsen godt. Tak for den fine Alunrod, jeg har plantet den i dag hvor det har småregnet hele dagen, og den vil minde mig om en sød dame med et skønt rødt hår, ligesom planten har (lidt)- jeg tror du allerede har lagt beslag på Carstens tid hi hi - men måske som en lille vintersyssel.

      Slet
    2. Tak for de søde ord :)
      Carsten var nu ikke helt afvisende overfor at lave et par teatre....omend han da grinede over din kommentar om hans tid :)

      Slet
  7. Hej Sussi.Ja !!! det blev da noget af en tur i søndags.
    Men Linda er nu ikke til at stoppe når hun først kommer ud.Har selv været med hende på en dejlig tur til Fyn.
    Ville jo også gerne have været med rundt.Men skal passe lidt på mig selv lige nu.
    Håber vi ses en anden gang.God aften Knus Jtete

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Jette, ja vi var noget omkring - og det var ganske dejligt - du må se at få styr på de knæ :)

      Slet
  8. Spændende indlæg med smukke haver Næste gang må vi til Sjælland!

    SvarSlet
  9. Sikke en hyggelig havedag I havde jer. Så ærger jeg mig en del over at bo på den forkerte side af broen (er nu ellers glad for at bo på Fyn :-)). Dejlige billeder fra skønne haver. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det VAR hyggeligt, men mon ikke der også var mange dejlige åbne haver på Fyn ?

      Slet
  10. Fine fotos du gav dig tid til at tage på din tour de haver☺

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, jeg tog jo nogen billeder, selvom jeg ikke har det HELT godt med det, man ligner jo en helt japaner når man løber rundt med næsen i "kameraet", jeg håber ikke at haveejerne har noget imod det - og jeg nød OGSÅ haverne med egne øjne (uden at se igennem linsen) og med næsen og med følelserne, heldigvis havde/tog vi god tid hvert sted.

      Slet
  11. Kære Sussi, sikke dejlige billeder fra haver som vi nok kender, men alligevel kun har skrabet på overfladen. Esthers have med de mange klematis, det var på en eller anden måde ikke kommet ind på min lystavle, jo haven, men ikke det med de mange klematis. Countryliv ja, den behøver ikke meget reklame, den står på min must visit liste. Jeg har også nydt de mange tableauer som Lisbeth har lavet gennem tiden. Tak for den lille tur.
    Venligst
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvom man tror man kender haverne fra bloggene, så viser det sig altid at det er andet og mere end det, og selvfølgelig skal vi ud og se nogen haver og møde nogen havemennesker sådan rigtigt i levende live :-)

      Slet