søndag den 29. oktober 2017

Min oktober

Så er oktober ved at være et minde.... og her kommer mine minder, direkte skummet fra det store mindekar:
1. lod i mindekarret:  Jeg fik en ny lyslygte, jeg havde egentlig ønsket mig den i julegave, men så stod den dér hos Isabella i Haslev - og var den eneste tilbage.  haps, haps, haps

2. lod: Både overgartneren og jeg er holdt op med at gå på arbejde, så en ganske almindelig dag i ugen - kan vi finde på at køre os en tur ud i det blå.... den dag var vi i Holbæk, vi ville gerne se Kviums gavlmaleri, og det gjorde vi så - det er ret flot i farve og komposition synes jeg.

3. lod: I de senere år er jeg blevet mere og mere glad for cyklamen, både de efterårsblomstrende og dem der først kommer tidligt på foråret - og jeg har efterhånden temmelig mange.... denne her er særlig smuk mørk i blomsten.


4. lod: Asters er også blevet en yngling, ja jeg har kun de to her, men hvis jeg kunne skaffe plads, så blev det gerne til nogen flere. Mine erfaringer omkring Asters var ellers at det var nogen tårnhøje stavær'er med grimme ben og fyldt med meldug..... det har åbenbart ændret sig - hurra for Asters.


5. lod: En dejlig Haveselskabsaften med blomsterbinderen Claus Andersen fra Næstved - det var virkelig inspirerende og smukt - og mange materialer var ting, som man bare lige kan snuppe hos naboen.... nah, det var vist ikke helt det han sagde :-) 

6. lod: Monty Dons nye bog ankom med posten (jo joeee, vi har skam en post).

7. lod: Jeg fik sat et par poser Sommerhvidblomme, blev helt forelsket i dem da jeg så Claus Dalbys bog om forårshaver.... uhhh det er en slemmer bog - man bliver helt kulret... gad virkelig godt besøge nogen af de haver i Holland.

8. lod: Juleinspiration hos Claus Pedersen, Munkhus i nærheden af Bregentved - wauuuw, jeg gik bare rundt og - knuselskede det hele - beton ! ...det har jeg rynket lidt på næsen af, det skal virkelig helst være ægte-gamle sandstens potter - puiiiii... pyt da med dem.... lad mig få noget beton. Købte en lille opsats som dem på bordet, kan både bruges til lys og til dekorationer.  Og så fik vi det skønneste varme æbledrik ever - fra "Engvang Frugt".


9. lod: Al den inspiration skulle jo ud på en eller anden måde, så selvfølgelig måtte jeg have min version af et Munkhus paradebord - det ser sådan ud.


10. lod: De her Tagetes i forgrunden - høje "Linnea" tagetes er der nogen der kalder dem - dem vil jeg gerne "slå et slag for" - de har simpelthen været så skønne hele sommeren, og er det faktisk endnu.


 11. lod: Vores søn havde rund fødselsdag og inviterede på frokost i Tårnet på Christiansborg - det var et magisk sted - og smørrebrødet var godt - prøv det !



12. lod: Halloween i Tivoli er noget jeg nødigt går glip af, så det er også blivet til en lille tur i Tivoli.


Det var min oktober..... hvordan var din ?

10 kommentarer:

  1. Hej Sussi
    Det lader til at have været en dejlig oktober, ikke en eneste klage over vejret :) Fine billeder og en fin måde at dele det op i lodder.
    Bortset fra den megen storm klager jeg heller ikke over oktober, der giver smukt løv, smukt lys og dermed mange billeder.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Næhhh, det hjælper vist ikke at klage - og når man går hjemme hver dag så ser man alligevel solen indimellem, det er værre for dem der kun har fri i week-enden.

      Slet
  2. Dejligt indlæg du har skrevet. Glad stemning og mange gode ideer.
    Jeg har det ligesom du med Asters. Eller som du havde. Jeg bør nok kigge på dem igen. Der er sikkert kommet nye og bedre sorter.
    Din tagetes har jeg også noteret mig. Jeg har set den andre steder og tror, jeg vil prøve den til næste år.
    Halvdelen af min oktober tilbragte jeg sydpå, så det var bare skønt, og jeg så andre planter end herhjemme: http://blog.byhaveniebeltoft.dk/den-seje-den-sjove-og-den-virkelig-saere/
    God november ;-)
    Mange hilsener, Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. 14 dage syd på....gad jeg alligevel godt, jeg må ind og kigge på din blog. Også god november til dig

      Slet
  3. Det var en skøn oktober du havde og så mange ud-af-haven-oplevelser på bare én måned. Det er skønt at hente inspiration og oktober er lige tiden til at opsnappe juleinspiration.
    Claus er navnet for flere af inspiratorerne;)) Jeg er lidt ked af at Munkhus bor så langt væk, for jeg ville gerne deltage på både kurser og inspirationsaftner hos ham - nu lurer jeg bare og prøver at eftergøre - det er ren snyd!
    Jeg er også blevet glad for cyklamen de senere år, jeg har kun en enkelt.
    Det var så den tredje Lisbeth-kommentar på dette indlæg, hihi!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er skægt med 3 Lisbeth'er - det er da ellers ikke en art man møder hver dag hi hi. Munkhus bor kun nogen kilometer fra motorvejen, det kan du sagtens klare, om ikke andet kan du jo besøge hans butik en fredag eller lørdag hvor han har åbent.

      Slet
  4. Din oktober har da været fantastisk :o) Jeg er da slet ikke misundelig på den Monty Don bog :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej Linda, misundelse er en grim ting.... desuden kan du jo bare købe den, jeg har ikke fået læst den færdig endnu... det tager noget tid når engelsk ikke lige er hovedsproget.

      Slet
  5. En dejlig oktober og en dejlig måde at beskrive månedens gang på. Jeg har lige lavet mig en ny note om Monty Don bogen - selvfølgelig skal jeg eje den. Glæder mig til et lignende indlæg fra november. :o)

    SvarSlet
  6. Din tagetes er den gamle sort, der kaldes "Ildkongen".

    I Sussi, jeg kan altså så godt li dig. Jeg morede mig da du fortalte at al den der inspiration skulle "ud" - og dit paradebord er rigtigt lækkert. Jeg har også lidt modstræbende overgivet mig til beton. Lene og jeg skal have eksperimenteret med noget "trug"-noget til foråret.

    SvarSlet