mandag den 26. februar 2018

FEBRUAR 2018

Februar - fra min dejlige kalender tegnet af Kerstin Frykstrand

MIN HAVE DRYSSET MED FLORMELIS:
Fra min vintersovende potager;    Først på måneden fik min have et lille bitte hvidt drys, men....heyee, skal vi ingen or'nlig sne ha' i denne vinter

Tak for lidt, pænt er det jo med lidt hvid krymmel


TIVOLI:
 Aannnn i annnn (Ole Olsens fødselsdag = 2. februar åbnede Vinter Tivoli, og det var faktisk lykkedes dem at lave Snedronnings-eventyr-stemning i den gamle have.


Er Tivoli svanen her ikke bare vidunderlig

VINTERGÆKKER:
Buket fra haven med Vintergækker og Cyklamen... de holder ikke så længe i stuevarmen, men jeg har heldigvis masser af alimindelige vintergækker i haven, så jeg tager bare nogen nye ind. 
Nåeee ja, og så var det jo at jeg i buketten havde fundet en ny art gæk, med fire ydre og fire indre blosterblade i stedet for tre/tre....  selvfølgelig skal den opkaldes efter mig... hmmm måske Galanthus suspicio  ... en fin blanding af mit navn Sussi og lidt mistro hi hi.......det er nu nok kun en dobbelt vintergæk der er på vej tilbage til normal enkeltblomstring, og under alle omstændigheder så ved jeg ikke fra hvilket løg i haven det kom.... sådan går det al-verdens "Koner med æggene" ...🤥😊
'Galanthus suspicio'

En ny vintergæk har jeg nu fået, med navn og det hele: S. Arnott - købt i Gartneriet Spiren, uha, man kan købe sig temmelig fattig i de hvide skønheder, når Galanthophilien starter, Arnott er lidt federe i de ydre blosterblade og så dufter den mere end alm. gæks:
Galanthus 'S. Arnott'
Vi har haft en del solskinstimer i februar, jeg har ligefrem kunne snuppe mig en kop te i drivhuset, men stik næsen uden for glassets beskyttelse - uhh - piv koldt.
Når solen bager på forårsblomsterne i bedede langs husmuren, så lyser de gyldne krokus og vintergækkerne folder bladene ud, og man tænker nej nej søde små, vent nu lidt, Meteologerne lover (truer med) sibirisk kulde og frost både nat og dag



OPDATERING OM VEJRET:
Som nævnt blev vi truet med Sibirisk kulde og snemasser, og koldt har det da også været her sidst i februar, men sneen faldt mest på Bornholm og "Sydhavsøerne", her fik vi bare næsten ingenting..... og så alligevel, i dag på månedens sidste dag har det faktisk sneet det meste af dagen, det bliver ikke til så meget, men sammen med blæsten og kulden så ligner det faktisk vinter i dag - det er jo hyggeligt set herinde fra... men ude.....uff!



... og det var så februar - set herfra hvor jeg står......... vi ses til påske

12 kommentarer:

  1. Altid hyggeligt med et indlæg fra din hånd, det passer lige med et igen til påske. Sne har vi ikke fået meget af, det er ikke os forundt, men kulden er der så rigeligt. Måske er det lidt overdrevet med den sibiriske kulde, men det kalder de den jo. Tak for smukke billeder fra Tivoli.
    God marts måned

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er sikkert koldere i Sibirien, men det bider nu alligevel lidt i kinderne pga blæsten

      Slet
  2. Februar har da været en blandet fornøjelse, men heldigvis med mange solskinstimer, som vi vist har nydt.
    Hvor er dine krokus da langt fremme :)
    Smukke vintergækker - det er nørdet, men spændende at følge med i.
    Vi "ses" til påske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vintergækker er vist en hel videnskab hvis man går rigtigt "op i dem", men de fleste ser ens ud for mig, så det er ekstra sjovt når man støder på en der virkelig er anderledes

      Slet
  3. Pragtfuld bænk - den har jeg ikke set før :-)
    Så fine krokus og vintergækker, du har. Turen til Tivoli har da også været fantastisk - hvor er svanerne smukke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Glad for at du kan li' vores bænk, den er inspireret af bænken i Den Hvide Have på Sissinghurst.

      Slet
  4. Hvis ellers nyhederne står til troende, skulle dine fine forårsblomster være dækket af et ordentligt lag sne i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. nix, desværre - vi fik en smule sne i formiddags, men der ligge kun en lille smule hist og her

      Slet
  5. Ajj, mon ikke dine stakkels krokus har fået en over næsen af den sibiriske kulde, det gør næsten ondt at tænke på dem. Det er jo alt for tidligt for dem - men heldigvis kunne du nyde dem sammen med kaffen i solen.
    Fedt med en Suspicio vintergæk, en dobbelt på vej tilbage for at være enkel - det er vel også en art;))
    Jeg er fuldstændig vild med din grønne sofa!

    SvarSlet
  6. Heldigvis så tåler krokus en hel del, jeg er mere bekymret for de Allium der var begyndt at titte op, de bryder sig vist ikke om kulden.
    Måske er min Suspicio virkelig en art - Homo Sapiens er jo også en art... der måske også er på vej tilbage i udviklingshistorien hi hi. Tak for ros til sofa, den er smadder kold at sidde på i øjeblikket, tror jeg.

    SvarSlet
  7. Ja kulden kom så og sejrede :-)
    Sikke en fin bænk du har, den er da vist mest til pynt.
    Nå du var også en tur hos Spiren, det var vi vist mange der var og hvor var det en dejlig oplevelse, men lidt dyr :-)
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet