mandag den 30. april 2018

APRIL 2018 ... og lidt nostalgi


April har været som april nu er, omskiftelig  -  Måneden startede med en kold påske, fortsatte køligt med lidt sne - og selvfølgelig blæst - men dog også med en hel del sol og vist nok med en enkelt april varme rekord, 
.....og lige pludselig så tog Fan' ved det hele, en formiddag kunne jeg se naboen igennem hækken, ved aftenstid var hækken grøn, og jeg kunne kun høre ham.... narcisser, tulipaner og alt andet skød i vejret med raketfart, og her ved slutningen af april er alle mine tulipaner sprunget ud, bort set fra et par enkelte nølere.... og desværre i dag - den 30. så vælger vejret at blive blæsende og regnfuldt (vi har dog ikke fået skybrud og tordenvejr, som så mange andre steder) - tulipanerne kan ikke lide al den blæst, de bliver helt forpjuskede - æv for det. I min potager blev der lagt kartofler den 14. og løg den 29., det er lidt senere end det plejer... rabarberne har endnu ikke vokset sig store nok til kompot, jeg venter med længsel.

ill.: Kerstin Frykstrand



6. april: Den første blå anemone i min have. Jeg er født og opvokset i udkanten af en skov, og blå anemoner er essensen af min barndom. Den bestand jeg har i haven stammer fra en enkelt plante fra MIN SKOV, og jeg kigger længselsfuldt efter dem hvert forår.
Hvide anemoner fra en dejlig spadseretur i en anden skov midt i april - min sjæl fryder sig når jeg ser de hvide anemonetæpper i skoven i april
Min mor havde sådan nogen urtepotter i sin tid, de blev givet til spejderne, men lige pludselig fortrød jeg (øh, 20 år efter)... og har selvfølgelig ikke kunne finde nogen i de forskellige genbrugsforretninger....  og så alligevel... for leden dag fandt jeg sør'me en pottedame.... og selvom prisen (selv med en lille skade) nok var 3 gange så høj, som da min mor købte sine, så måtte den med hjem til mit lille retro #midcentury hjørne
De blå djævle på billedet her, er ved at overtage hele haven, jeg har fået flyttet dem med, når jeg har flyttet blomster rundt i haven, og de er godt nok kønne, men deres blade tager lyset fra alt andet   -   og dér hvor jeg de sidste år har prøvet at få dem til at gro (på et par offentlige jordhøje) dér vil de bare ikke etablere sig.... frække blå drenge
Drengen her er ikke fræk, han er sød og from..... og ikke spor blå
Yeaaaarrrr !!!  Stjernemagnolien har fået lov til at blomstre uden at blive angrebet af frost - jeg elsker den
Er der nogen der ikke kan li' hvide Vibeæg.... nej vel...

De skønne gammeldags primulaer er flyttet fra De frække Blå Drenges turmulteren og overherredømme - og til en fredelig plads, hvor jeg kan nyde dem, og drømme om gamle haver med snorlige havestier kantet af primulaer
Nu vi taler om frække drenge, de her tulipaner er også frække, de breder sig helt vildt, og det har jeg været lidt irriteret over... men ak, nu er der en stor bar plet midt i deres domæne, det ser ud til at planterne visner og at sygen spreder sig.... hvorfor nu det... nogen gange er det ikke så godt, når ønsker går i opfyldelse, de går sjældent i opfyldelse på den måde man havde tænkt sig.
Bare lige et par tulipanbilleder

.... og lige som det gik aller bedst i tulipanparadiset, så blev det regn og stærk blæst på månedens sidste dag, det er lidt en skam, men nu må vi se i morgen, hvor stor skaden er.

 April du dejlige dejlige måned - tak for denne gang......




 ....... og godnat...

10 kommentarer:

  1. Hej Sussi
    Godt der ikke er så mange af mine tulipaner, der er sprunget ud endnu, for dine ser da lidt triste ud.
    Jeg har ikke så mange af de blå drenge, til gengæld har jeg mange stor- og liljekonvaller, de er godt nok også træls, skal jeg hilse at sige
    herovre fra Samsø :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja liljekonvaller kan godt give problemer, det ved jeg fra en kolonihave vi engang havde, her har de ikke rigtig ville etablere sig, men de er begyndt - måske skal jeg holde lidt øje med dem

      Slet
  2. Hej Sussi

    Jeg synes jo det ser godt ud:)
    Den blå anemone er favorit heroppe, men skal først til at begynde i disse dage.
    Sikken en flot start du har på havesæsonen. 2018 bliver fantastisk!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
  3. _Jeg har osse masser af "blå forårsdrenge" i diverse afskygninger. Men jeg er glad for dem for de udfylder blomsterhullet efter erentisser og vintergækker. At jeg så om en 14 dage brummer over dem fordi de skygger for næste hold, stauder mv. Ligesom jeg skumler over de voksne erentisblade nu. hihi
    Dine lyseblå iris er altså yndige, mine er desværre spist, enten af fasanerne eller snegle.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det er nemlig rigtigt, de skygger for alt andet se små labaner

      Slet
  4. utrolig dejlige stemningsbilleder :) jeg kan skidegodt lide din blå anemone ;)

    SvarSlet
  5. Ja, april var godt nok en mærkelig måned, især vejrmæssigt. Det hele startede så laaaaangsomt....og så pludselig tog pokker ved det hele... Nu kan man knap nok følge med i, hvad der sker i haven, hvis ikke man er derude flere gange dagligt. Men - det er en skøn tid.

    SvarSlet