tirsdag den 31. juli 2018

JULI 2018

ill.: Kerstin Frykstrand

Det har godt nok været en varm og tør måned, 25 - 32 graders varme og højst 16 mm regn ialt.   Selv på min fødselsdag var der sol og næsten 32 grader, er det fordi jeg har været sød, eller skal det mon tolkes omvendt fordi vi allesammen græder efter at få lidt vand til haven, tjaeeee, jeg har været som jeg plejer, så det må være kusine Henny som har fødselsdag samme dag,  der har gjort en forskel 😆🤬 Vejret i juli har gjort at det er blevet til en hel del dovneri og ikke så meget andet havearbejde end at vande.

 Det blev til mange dejlige kirsebær fra mit lille kirsebærtræ, og ikke en eneste blev fuglenes bytte, jeg tror ikke engang at de prøvede.

 Blåbærrene har også givet godt, og vi går stadigvæk og hapser lidt når vi går forbi.

 Et billede fra den dag det regnede (ahrrr... det har vist regnet 3 gange, alt i alt)

Jeg har været lidt skør, eller hvad man skal sige....
jeg skulle i Planteforum for at se på nogen Hortensia som jeg ønskede mig, og tænkte at jeg skulle bare SE på dem mens de blomstrede så jeg senere kunne købe dem....


 ... men ak, en lille stemme sagde at jeg da ligeså godt kunne købe dem nu og ha' dem til at stå derhjemme i potterne og blomstre, det er jo nok de samme planter de har senere....


 ..så jeg kom hjem med 2 Hydrangea pan. 'Silver Dollar' og en Hydrangea 'Annabelle'

 og et par dage senere blev 2 Hydrangea pan. 'Litle Quick Fire' føjet til. Og hvis jeg havde kunne finde en Annabelle i pink, så havde jeg såmænd også købt den. Men plantemanden Erik fra Toksværd sagde, at de er så grimme i deres opførsel, at han kun har dem på bestilling... nå... (det var lige vand på overgartneres mølle, magen til smørret grin skal man lede længe efter, han kan nemlig heller ikke se det yndige i Annabelles tunge hoveder).
Men dem jeg har købt står stadig i deres potter, og de lyser og er smukke, MEN skal vandes to gange om dagen, så hvis jeg må be' om lidt regn snart, tak.


Mine solhatte lever da endnu, men de er ikke så høje som sidste år, og hvis de ikke får vand hver dag, så hænger de sørgeligt med bladene

og.....
Min fødselsdagslagkage, dagen efter min fødselsdag - vi var kun 3, og i den varme var det her altså alt hvad vi kunne klare på 2 dage, ak 

13 kommentarer:

  1. Først og fremmest ønskes du rigtig hjertelig tillykke med fødselsdagen - bare ærgerligt at I ikke kunne spise mere kage for den ser lækker ud :-)
    Når jeg ser billedet af din drømmeseng, slår det mig at denne sommer har været, som jeg husker mine barndoms somre - altså lige bortset fra de uger hvor vi pakkede og flyttede intenst.
    Men hvornår har vi sidst haft en sommer, hvor vi ikke orkede andet end at ligge og kigge op i himlen og ellers pjaske med vand?
    Det var noget af en kommentar fra Toksværd Erik... Jeg synes Anabelle er fantastisk også den pink og det er alle dine andre hortensiaer også, men tørstige, det er de :-)
    En juli som vil gå over i historien - jeg elsker sommervejret og det liv der leves ude, når det er som i år og noget tyder på ar det forsætter i august.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, det er virkelig den slags sommer som man altid tror en sommer er - og hvis jeg ikke havde min have var jeg nok ret ligeglad med om der kommer regn eller ej. Nu skal jeg være helt ærlig, Erik sagde nok ikke ordret at de var grimme i deres opførelse, han sagde vist at de var umulige at få til at se pæne ud, undtagen lige når han får dem hi hi

      Slet
  2. Hej Sussi
    Tillykke med fødselsdagen. Vi er enige for meget sol og for lidt regn. Nok har det været lækre sommeraftener, men jeg ville nu gerne have haft regn om natten.
    Annabelle er en skøn hortensia, jeg vander lidt, men kun hver anden dag i begyndelsen, nu er det kun hver 3. dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er klart at du umulig kan vande din kæmpe have hver dag, men jeg håber at alle dine skønne roser og alt det andet alligevel klarer sig igennem... det vand MÅ da snart komme

      Slet
  3. Hej Sussi

    Vi var så heldige at få 12mm sent igår!
    Og du har ret der er mange gode køb på planteskolerne i disse dage - jeg tror de har haft en forfærdelig sæson og sælger ud - mange må nok lukke og vi får måske et mere sundt antal fremover?
    Flotte hortensia du fik!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Også god uge til dig. Det var nu ikke fordi planterne var på tilbud og de så også friske og fine ud, men gartneren var vist tilfreds med at få solgt dem, som han sagde: "de skal vandes 2 gange om dagen" ... og det gør vi så

      Slet
  4. Tillykke med fødselsdagen. Det var en lækker kage I fik :)

    Også tillykke med nyindkøbene :) Jeg holder igen med nyindkøb (Udover alle de sommerblomster jeg købte for at pifte lidt op til åben have) Har rigeligt at vande i forvejen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for føssdagshilsen, det føles allerede som om det er lææææænge siden. Nej det var måske ikke min lyseste ide at købe dem midt i en hedebølge, de siger at det varer 6 uger endnu før vi får rigtig regn.... gad vide om der er noget som helst tilbage i haven om 6 uger.

      Slet
  5. Juli har da været en fantastisk måned og med en del vandplaskeri her i haven. Tillykke forsinket med fødselsdagen, det er da dejligt om sommeren, min er i det kedelige januar. Flotte bær, blåbær er bare dejligt.
    Jeg kunne godt være misundelig påmind nye hortensia, men har indset at jeg ikke har plads til flere planter nu. Regn ville bestemt være godt nu.... nyd din august.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for føssdagshilsen, ja vi leger også en del med vand, men ærlig talt, vi er en smule trætte af det. Jeg glæder mig så meget til fugtigt vejr, så jeg kan få de planter i jorden.

      Slet
  6. That cake looks so tasty! I would love to make something like this for summer desert. Thanks for the share, have a fantastic rest of your day. Great looking flowers!
    World of Animals

    SvarSlet
  7. Ja, juli og en del af august var godt nok tørre at komme igennem. Heldigvis får vi nu regn igen. Det gør underværker i haven, selvom vi her slet ikke har fået så meget som andre steder. Det er dog nok blevet til omkring 70 mm i alt.

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet