tirsdag den 17. januar 2012

Haver i mit liv

 Staudefeen  spørger, hvordan man er blevet interesseret i have og planter?

Jeg har altid haft min egen have - selvfølgelig fordi mine forældre brugte meget tid i haven, og fordi min mor ELSKEDE blomster. Ovenstående billede af fætter og mig er dog ikke fra min have, men fra mors have - min have var anlagt i skyggen og der groede kun strivgræs og morgenfruer - de andre "restfrø" som blev sået trivedes aldrig så godt..... men man var altid velkommen til at luge lidt i fars meget store urtehave :( :( :( nå, jeg mistede som regel også interessen for havearbejdet når ukrudtet voksede op.
...som ganske ung havde min kæreste og jeg kolonihave i et par år. Begge vores forældrepar havde på det tidspunkt kolonihaver, og vi synes at det var SÅ hyggeligt med en lille have.kolonihaven var fyldt med liljekonvaller og gamle tulipaner - gid jeg i dag, havde nogen af de tulipaner, de blomstrede sent, og havde sikkert stået i haven i 30 år.
Vi ryddede mange af liljekonvallerne under frugttræerne, for at få plads til lidt græsplæne til baby, og som straf - har jeg aldrig fået liljekonvaller til at trives i min nuværende have.
Så købte vi hus......på pløjemark..... det var godt nok et stort arbejde at "lave have" fra grunden.
Men det var rasende spændende at bestemme hvad der skulle være i haven, jeg ville aller helst have haft ALT. Buske og træer blev selvfølgelig også sat alt for tæt - og pladsen blev trang, så der er ikke så mange af dem tilbage nu, efter 30 år (for at undgå misforståelser; billedet ovenfor er af haven anno 1979 - så bar er den altså ikke nu, på trods af rydningerne, hø hø) 

14 kommentarer:

  1. Tak for kigget. Jeg elsker historier og 'gamle' billeder :O)

    SvarSlet
  2. Hvor sjovt at høre din historie, det er jo ren Danmarkshistorie vi har gang i her... fantastisk! :o)

    SvarSlet
  3. Spændende at læse din historie, og sjovt at du har billeder fra de forskellige situationer :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  4. Ja dejligt med nostalgiske billeder. Jeg mindes også at have haft en så fin trøje som du havde. Min mor strikkede altid. Liljekonval er en af mine yndlingsblomster - dem vil jeg ikke undvære.

    SvarSlet
  5. Sikken et skønt billede af dig og din fætter :-) - og dejligt at høre, hvordan din haveinteresse udviklede sig.

    Ha´en god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  6. Gud, hvor er det skønt at se og høre om.
    Så godt at Marlene havde gang i en "kæde" og har allerede lagt hovedet i blød.
    Det med at skanne og sådan, skal jeg luge have folk til. Men kaster mig helt sikkert over projektet!

    Hejsen fra

    Marianne
    Den Helbredende have

    SvarSlet
  7. Hvor sjovt at læse og se, Sussi ;-) Og din fotokvalitet fejler da ikke noget (??) (som du skrev på min blog) ;-) Den kan vist ikke blive værre, end det billede jeg har vist ;-)

    Tak for historien :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  8. Ih hvor sjov... fine billeder...
    Jamen er det ikke min bror jeg ser ??

    Rigtigt godt indlæg !!

    Knus fra Kusinen

    Ses vi ikke snart ??

    SvarSlet
  9. Tak fordi du delte. Hyggeligt at læse. :-)
    Kram Birgitte

    SvarSlet
  10. Hej. Det var interessant at læse og nogle rigtig sjove billeder. Man kan næsten gætte sig til, hvilket årti billederne er fra, selvom du ikke havde skrevet det. Det er noget med tøjstilen, især på det sidste billede med jeres have, inden den blev plantet til!

    SvarSlet
  11. Det er simpelthen sådan et fint billede Sussi... er det et som du har i glas og ramme ? det kunne se super fint ud :)..
    Hvis kusinen læser med, så kan jeg ikke ligge kommentar inde hos hende, samme problem da jeg ikke kunne ligge kommentar hos dig :)
    Klem Iben

    SvarSlet
  12. En go' historie du har fået skrevet ;)

    SvarSlet
  13. Roligt och läsa om din väg genom trädgårdarna, fina bilder också.
    Ha en trevlig helg
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlet
  14. Sikken dejlig fortælling. For ikke at nævne billederne. Sjovt at kigge med. Tak fordi du delte ;)
    knus
    Eva

    SvarSlet